oj nu är det grymt längesen jag skrev sist=)

Ja nu har jag då börjat påmin klädstylist utbildning och gått i hela 3 veckor redan, bara två kvar, är grymt kul. Jag har haft så mycke å göra att ja helt glömt skriva här, men nu får ni en sammanfattning av vecka nr 1=)

Måndagen!

måndagen den 7/3 började jag iaf min första dag på Prestige Academy, en skola där man kan utbilda sig till klädstylist. JA, ni hör ju själva hur kul det låter=)

Vi började klockan 11 i måndags och eftersom jag åker från Falkenberg varje dag med tåg så ville jag va ute i god tid första dan så jag va i gbg redan kl halv 10=)Men de va inget svårt att hitta till skolan som tur var, och klockan 11 började vi som sagt första lektionen.

Har nästan svårt att komma ihåg nu vad vi gjorde första dan, de var så himla mycket nytt att ta in å man hade vart lite spänd inför denna dagen.  Jag hade inte sovit många timmar den natten, massa tankar som flög omkring i huvudet, vad ska man ha på sig? Vad kommer dom andra att ha på sig? va kommer de va för typ av människor? mm=) Men de kunde ju inte bli bättre. Vi var 4 stycken i gruppen, Fyra stycken enligt  mitt första intryck rätt olika personer, men med samma mål, vilket jag tycker va jätte kul för alla verka hur goa som helst. Och inte tala om våra underbara lärar Janette å Petra

.Förs har vi då Jeanette som är en glad å sprallig person som verkligen smittar av sig av sin härliga energi. Och sen har vi mysiga, gulliga Petera med dom snygga, coola kläderna=)Man kände sig verkligen välkommen när man kom dit  och det kändes inte stelt på nått sätt.

Åter till lektionen då=) VI började måndagen med en genom gång av kursens innehåll ,vad vi hade framför oss, vad Prestige Academy står för, och en mindre presentation av oss själva. Sen pratade vi också en hel del om vår Examensplåtning där vi ska få åka till Västerås=).. Några dagar innan skolan starta fick vi ett mail av Jeanette där de stod:

"Hej Emma

Här kommer lite glada nyheter att se fram emot: Vi kommer åka upp till Västerås och göra ett riktigt moderepotage för tidningen STYLE:-D Bättre förutsättningar för att norpa åt sig jobben får man inte. Detaljer tar vi när vi syns den 7/3 men detta blir en riktigt rolig kurs vill jag lova!"

Så ni förstår ju själva hur jäkla taggad man blev när man fick detta, ska bli sååååå himla kul=)

Sen fick vi lite läxa till på tisdagen, den ena är den jag gör nu, Starta en blogg här på studentum så även ni andra kan få ta del av denna otroligt roliga kurs(min dator krångla tyvärr då så fick göra den idag istället) Den andra läxan var lite mer att bita i,där skulle vi skriva en 5 års plan över vart vi ser oss själva om 5 år inom detta yrket=)Toppstylister allihop självklart=)

Tisdagen!

Tisdag och dag 2 av utbildningen. Denna dag började vi klockan 10 och skulle gå igenom kläder för olika kroppstyper, stil, färg och karraktär med Jeanette. Detta tyckte jag var väldigt intresant och rolig och vi skrev alla så pennan glödde=)

  • Vad är en stylist?
  • Vad måste man tänka på som stylist?
  • olika stilar, vilka märken tillhör vilken kategori?
  • hur ska du klä dig beroende på kroppstyp? mm.

Detta va bara lite av allt vi gick igenom.

Kl 13:00 tog vi lunch för att få lite ny energi vilket behövdes=) Fattiga studenter som vi är hade Jag och Viktoria me oss en lite matlåda så vi värmed våran mat där å satt i vårt klassrum och åt=) men för att få lite luft kila vi över till hem köp(tror jag de va) och köpte lite godis.=) Jeanette och de andra gick iväg och åt, och när dom kom tebax förtsatte vi med lektionen.

Som jag nämde tidigare gick vi igenom lite vad som är typiskt för de olika stora märkena, vilket var bra för min del då jag inte alls är särskilt bra på dom finare/dyrare märkena, Så de vill säga att till alla er som vill och är sugna på att gå en sån här utbildning och bli klädstylist men som kanske inte kan jätte mycket om det, så e det absolut inget hinder. Man går ju på skolan för att lära sig, och som Jeanett sa, de enda kravet är att man är intresserad av kläder och inte är färgblind=)=)

I slutet på lektionen fick vi göra en stilanalys på varandra, men hjälp av den information och hjälpfråger vi fått lära oss under lektionen, tanken var nämligen att  vi när vi kom hem i läxa skulle göra ett kollage med en outfit som vi trodde efter vad vi fått fram under våran analys skulle passa den andra personen. På Onsdagen var nämligen tanken att vi skulle  träffa Petra på NK för att "shoppa" åt varandra och låssas att det var en kund=)

Tisdagen gick jätte fort , vilket de gör när man har roligt och rätt som det var när vi titta på klockan var den 17.45 vilket innebar att vi hade slutat för 45 minuter sen egentligen, så då va de dax att åka hem. Jag var helt slut när jag åkte hem och somnade på tåget innan de ens hann att köra nästan=)Men det var bara till att hem å göra moodboard(kollage). E ingen slapputbildning vill jag lova, men kul har vi, å det är ju bra att de inte är slappt, meningen med utbildningen är ju att lära sig så mycke som möjligt under denna tiden.....=)

Onsdagen!

Kl 10 på Onsdagen mötte vi Petra på Nk, för att gå i affärer, mycket jobbigt.......NOT=) Jag skulle leta upp kläder till Viktoria,Julia till mig och Viktoria till Julia, så det var bara att sätta igång=) En svår men mycket viktig grej om man ska jobba som stylist är att inte låta sitt eget tycke ta över för mycket utan helatiden utgå ifrån kunden=)men detta var ju nått vi skulle lära oss med dagens undervisning, men som sagt ej de enklaste, men det va en super kul dag detta tyckte jag.=)

Efter att ha gått i affärena och kollat olika outfits till varndra å skrivit upp märken, affärer mm så skulle vi få pröva våra kläder på personen och se om vi lyckats me vårt uppdrag=) Tyvärr hade Julia migrän och fick gå hem så allt gick inte å genomföra helt ,men jag fick iaf prova mina kläder på Viktoria=) jag är rätt nöjd för att de va första gången, jag misslyckades inte helt iaf.=) Jag lyckades hitta en topp, ett par jeans , ett par skor och en röd väska som hon var skitsnygg i, men sen var de en topp och en skjorta som passade mindre bra där man kanske låtit sin egen smak ta över lite, men i de stora hela tyckte ja de gick bra=) Får bara hoppas Petra tyckte de me..hihi....

Även Petra mådde dåligt denna dan, stackan, så hon åkte före till skolan å mötte upp oss där sen och fortsatte lektionen med genomgång av de stora märkena. Massa plus till henne som orkade hålla i hela lektionen när hon mådde som hon gjorde..hon e bara såååå härlig=) torsdagar och fredagar är vi lediga, så läxa till på måndag är: kolla upp fakta om filmen Black Swan, (fick nämligen reda på av Jeanette via mail att vår examensplåtning kommer gå i det temat=) )sen har vi inlämning uppgift till varje måndag och de är att göra ett årtalskollage.

 

SÅ.......=) nu har jag gett en "liten" sammanfattning av vår första vecka.=)///kram Emma


Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-03-28 @ 16:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0